رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان:
در حوزه مشارکت اجتماعی با نخبگی ناتمام مواجه هستیم

به گزارش روابط جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهدی ژیانپور، روز (سهشنبه-۲۲ تیر) در نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالشها و فرصتهای پیش رو با بیان اینکه یکی از ضرورتهای توسعه استان اصفهان توجه به پایداری اجتماعی است، اظهار کرد: پایداری اجتماعی را میتوان مطلوبیت غیر نزولی اعضای جامعه طی هزاران سال آینده تعریف کرد. همچنین سه بعد اصلی توسعه پایدار، بُعد محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که توازن این سه بُعد نباید به هم بخورد.
وی با بیان اینکه با رویکرد توسعه پایدار میتوان اصفهان را درگیر محدودیتهای رشد دانست، گفت: استان اصفهان و شهر اصفهان یک موقعیت استراتژیک در سطح ملی و بینالمللی دارد، به طوری که این شهر از نظر جمعیت سومین کلانشهر بزرگ کشور و چهاردهمین کلانشهر پر جمعیت در خاورمیانه است.
به گزارش ایسنا، رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تصریح کرد: تاریخ درخشان اصفهان نیز بر کسی پوشیده نیست. این شهر از یک سو با وجود دو اثر ثبت شده جهانی و عضویت در شبکه شهرهای خلاق با ۱۴ شهر دنیا خواهر خوانده است و از سوی دیگر با وجود تمایلات صنعت ستیزانه اخیر قطب صنعتی کشور است.
ژیانپور به دیگر مزیتهای استان اصفهان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تولید نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی، وجود زیرساختهای جادهای مطلوب، تولید ۶۰ درصد طلای کشور، تولید ۷۰ درصد فولاد ایران و ۳۲ درصد فراوردههای نفتی از ویژگیهای شاخص این استان در کشور است.
وی افزود: با وجود این مواهب، اصفهان با مصائبی همچون جمعیت پیر، خشونت و عدم اعتماد، تغییر اقلیم و آلودگی های زیست محیطی روبرو است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه توان اقتصادی اجتماع محلی همتای این ظرفیتهای بی بدیل نیست، رونق بازارها را نیازمند ورود گردشگر داخلی و خارجی دانست و گفت: این درحالی است که نرخ ورود گردشگر در مقایسه با برخی شهرهای کشورهای همسایه ناچیز است.
ژیانپور با اشاره به ضرورت توجه و بازخوانی پژوهش ارزشمند "دانیل لرنر" تحت عنوان گذر از نظام سنتی، نوسازی خاورمیانه به فقدان رویا در اذهان شهروندان اشاره و اظهار کرد: این مشکل حاصل عدم آمادگی روانی ایرانیان برای ورود به مدار توسعه است.
وی با اشاره به دو دهه پژوهش های شهری در جهاد دانشگاهی اصفهان، افزود: در تقاطع مفهوم توسعه روانی و پایداری اجتماعی میتوان به موانعی نظیر نخبگی ناتمام در محیطهای عالمانه و دانشگاهی، کمیت انگاری مفهوم کیفیت زندگی و فقدان رؤیا در جامعه اشاره کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، خاطرنشان کرد: در سطح شهروندی با نوعی غرقگی در گذشته و غرقه گی در مشکلات مواجه بوده و تعهدی به کلیت وجود ندارد.
نظر شما :